Gadis Kecil 4 Tahun Meninggal Dunia di Madinah, Sempat Minta Dibelikan Jubah Putih

tidak mau pulang dan minta rumah baru.

Nur Alesha Ammara Mohamad Amirul meninggal dunia usai menjalani ibadah umroh.

Gadis kecil berusia 4 tahun itu menghembuskan napas terakhir di Madinah pada 14 Februari 2023.

Amirul kemudian menggelar upacara pemakaman pada 15 Februari 2023.

Di mana sebelumnya, pada 5 Februari setiba di hotel, Nur sempat berkata kepada orang tuanya Mohamad Amirul Zulkafly dan Nur Ashwa Johalim, bahwa dirinya tidak ingin pulang dan meminta dibelikan rumah baru.

“Terima kasih Mummy, terima kasih Abah belikan Nur Alesha ‘rumah’ baru. Alesha tak nak balik boleh tak? Pada mulanya tak perasan, selepas Nur Alesha dikebumikan baru kami sedar semua ucapan dan kegembiraannya seperti petanda yang dia akan meninggalkan kami,” ungkap Amirul.

Baca juga  Pembagian Peran Orang Tua Dalam Mengasuh Anak yang Baik dan Tepat
Image: Kosmo Malaysia

Amirul mengingat pula ananda tercintanya juga minta dibelikan jubah putih dan memintanya bersabar untuk dicuci terlebih dahulu serta dipakai ke Madinah.

“Hari dia dikebumikan pula adalah hari yang sepatutnya kami sekeluarga pulang ke Malaysia iaitu pada 15 Februari. Apa yang berlaku ni seolah-olah kami ke Tanah Suci bukan saja untuk beribadah, malah untuk ‘hantar’ Nur Alesha bertemu penciptanya juga,” rintihnya.

Menukil dari Kosmo Malaysia, setiba di Madinah, Nur tampak lebih riang dan manja

“Sebelum itu arwah sihat dan ceria seperti kebiasaan. Esoknya di Madinah lepas ziarah Masjid Nabawi kami ke perkuburan Jannatul Baqi’, bersebelahan masjid tersebut.

“Ketika itulah Nur Alesha berubah sikap menjadi manja, tak mahu jalan sendiri dan minta saya dukung. Sampai hotel dia mula demam dan kami bagi ubat tetapi malam dia mula menggigil dan hampir sawan sebelum kami menghantarnya ke hospital,” kongsinya.

Baca juga  Takjub Akbar 2020: Tren Hijrah Lewat Sektor Ekonomi Syariah

Mohamad Amirul merasa bersyukur selama proses pemakaman berjalan lancar dan dikebumikan di Jannatul Baqi’.

“Syukur urusan kami dipermudahkan sepanjang di hospital walaupun Nur Alesha disahkan tidak dapat diselamatkan pada hari ketiga dirawat akibat jangkitan kuman di bahagian otak, sehingga selesai pengebumiannya,” ujarnya.

Usai dari Madinah, Mohamad Amirul memilih untuk pulang ke kampung halamannya di Perlis untuk menenangkan hati usai kepergian buah hatinya, Nur Alesha dan kembali ke Sabah.

Translate »